Duurzaam Bedrukt

Algemene Voorwaarden

Duurzamebedrukking.nl is een handelsnaam van MY

Printworks welke staat ingeschreven bij de kamer van
koophandel te Leiderdorp, onder nummer 63986043.

Algemene voorwaarden van eenmanszaak MY Printworks gevestigd in Leiderdorp.

ARTIKEL 1: DEFENITIES

Met “klant” wordt hierna bedoeld: de afnemer van goederen en diensten van MY
Printworks. Met de term “schriftelijk” wordt bedoeld: een vastlegging via internet, e-
mail of per brief.

ARTIKEL 2: TOEPASSING VAN DEZE VOORWAARDEN EN
UITSLUITING, TOEPASSING VOOR-WAARDEN VAN DE
KLANT

Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen van MY Printworks en
op alle overeenkomsten tussen de klant en MY Printworks. Algemene voorwaarden
die door de klant worden gehanteerd, zijn van toepassing uitgesloten.
Let op!

Aangezien drukwerk een “maat product” is, is het herroepingsrecht niet van
toepassing op de verkoop aan zowel bedrijven als consumenten. Dit is eveneens van
toepassing op cadeaubonnen.

ARTIKEL 3: AANBIEDING, TOTSTANDKOMING VAN EEN
OVEREENKOMST
De overeenkomt tussen de klant en MY Printworks komt niet reeds tot stand doordat
de klant opdracht geeft n.a.v. een aanbod van MY Printworks, maar pas doordat MY
Printworks de opdracht van de klant schriftelijk bevestigt (“opdrachtbevestiging”).
Aanbiedingen van MY Printworks zijn dan ook niet bindend in die zin, dat zij nog
slechts door de klant behoeven te worden aanvaard om een overeenkomst tot stand
te brengen.

ARTIKEL 4: ANNULERING

Wil de klant de met MY Printworks gesloten overeenkomst annuleren, dan dient hij
MY Printworks een schriftelijk bericht van annulering te sturen. De annulering heeft
pas effect, nadat het annuleringsbericht door MY Printworks schriftelijk is bevestigd.
De klant kan niet meer annuleren nadat MY Printworks aan de klant de
statusvermelding “indruk” heeft gestuurd.

Na annulering brengt MY Printworks bij de klant altijd een bedrag van € 25,- wegens
kosten in rekening en de werkelijke tot dan gemaakte kosten indien die meer dan €
25,- belopen.

ARTIKEL 5: OPMAAK EN SPECIFICATIES VAN HET
DRUKWERK EN VERANTWOORDELIJKHEID DAARVOOR

5.1 De klant krijgt op zijn schriftelijk verzoek zonder kosten een papiermonster
toegestuurd met het oog op de bestelling van drukwerk. Aan de hand daarvan kan de
klant de papierkwaliteiten beoordelen. Bestelt de klant drukwerk zonder een
papiermonster te hebben aangevraagd, dan kan hij niet reclameren over de
papierkwaliteit behalve in het kader van de garantie volgens 8.1.

5.2 Nadat de overeenkomst tot stand is gekomen, geeft MY Printworks de klant
schriftelijk bericht dat hij de gewenste opmaak van het drukwerk kan opsturen naar
MY Printworks. Dat opsturen gebeurt volgens de procedure en specificaties (hierna
gezamenlijk: “aanleverspecificaties”) die staan vermeld op de website
duurzamebedrukking.nl. Een toezending niet volgens de aanleverspecificaties hoeft
MY Printworks niet te aanvaarden. Fouten, afwijkingen of storingen die zich voordoen
bij het (elektronisch) opsturen van de opmaak, zijn uitsluitend het risico van de klant.
MY Printworks heeft daarvoor geen verantwoordelijkheid of aansprakelijkheid.

5.3 De klant kan ervoor kiezen dat MY Printworks een controle uitvoert nadat de
bestanden met de opmaak zijn opgestuurd (“controle bestanden”). In dat geval gaat
MY Printworks na of de opgestuurde bestanden voldoen aan de technische eisen
voor drukken en controleert MY Printworks de bestanden op conformiteit met de
aanleverspecificaties. MY Printworks beoordeelt in het kader van de “controle
bestanden” niet of het aangereikte bestand onjuistheden of vergissingen bevatte, in
tekst, creativiteit of kleur e.d.

Kiest de klant niet voor “controle bestanden”, dan stelt MYPrintworks de klant in staat
om aan te leveren met het “bestandscontrolesysteem”en kan de klant zelf een
afdrukvoorbeeld op PDF-formaat genereren en controleren. De opdracht wordt pas
verder uitgevoerd, nadat de klant het afdrukvoorbeeld heeft goedgekeurd, volgens de
daarvoor bepaalde procedure.

5.4 De klant houdt rekening met het feit dat kleuren – van drukwerkproducten en
opmaakbestanden – zoals weergegeven in een eigen print-out van de klant of zoals
getoond op een beeldscherm bij de klant, in zekere mate zullen afwijken van de kleur
van het drukwerk na productie. Een dergelijke afwijking geeft de klant geen
aanspraak wegens tekortkoming. Een objectief bepaalde standaardkleur geldt alleen
als dat is vastgelegd in de opdrachtbevestiging.

Afwijkingen tot 5% in formaat zijn toegestaan en geven de klant geen aanspraak
wegens tekortkoming. De afwijking wordt bepaald door vergelijking (i) in geval van
“controle bestanden”: met het bestand zoals door MY Printworks ontvangen en (ii) in
andere gevallen: met het afdrukvoorbeeld in PDF. Ook indien een standaardkleur
geldt is een afwijking van Geringe afwijkingen in kwaliteit en gramgewicht van het papier zijn toegestaan.

Als maatstaf gelden de tolerantienormen volgens de algemene verkoopwaarden van de
Vereniging van Papiergroothandelaren. De klant kan die voorwaarden raadplegen op
de website duurzamebedrukkingen.nl en ze worden de klant op verzoek kosteloos
toegestuurd door MY Printworks.

ARTIKEL 6: PRIJS, BETALING

6.1 Voor de vraag welke prijs en betalingswijze zijn overeengekomen, is uitsluitend
bepalend wat er staat in de op-drachtbevestiging. Opgegeven prijzen zijn exclusief
BTW tenzij anders aangegeven. De overeengekomen prijs is franco afleveradres,
mits dit een adres in Nederland is, tenzij anders is aangegeven in de
opdrachtbevestiging.

6.2 Is vooruitbetaling afgesproken, dan wordt de opdracht pas uitgevoerd nadat de
klant het volledige bedrag heeft betaald. Niettemin kan MY Printworks kosten die zij
maakte voordat betaling werd ontvangen, in rekening brengen in geval van
annulering.

Is betaling op rekening afgesproken, dat zal klant het factuurbedrag betalen binnen
14 dagen na factuurdatum. MY Printworks kan in dit geval vooruitbetaling of betaling
onder rembours vragen indien MY Printworks (naderhand) reden heeft te vrezen dat
betaling op rekening niet tijdig zal geschieden.

6.3 Kosten van girale betaling zijn voor de klant. De klant heeft niet het recht om
de verplichting tot betaling te verrekenen met een vordering op MY Printworks.

6.4 Bij overschrijding van de betalingstermijn is de klant automatisch in gebreke.
MY Printworks heeft dan aanspraak op vergoeding van de wettelijke handelsrente
(artikel 6:119a BW) met ingang van de dag waarop uiterlijk betaald had moeten
worden. Ook heeft MY Printworks aanspraak op vergoeding van kosten van
incasso. Die kosten worden gesteld op 15% van het factuurbedrag maar MY
Printworks heeft aanspraak op vergoeding van een hoger bedrag indien de
werkelij-ke kosten hoger zijn.

ARTIKEL 7: LEVERING, RISICO TIJDENS VERVOER

7.1 Levering aan de klant binnen Nederland geschiedt binnen kantooruren 09.00-
18.00 uur op werkdagen, via een passend vervoer in opdracht van MY
Printworks. Daarbij wordt het drukwerk op de gebruikelijke wijze verpakt.

7.2 De kosten van het vervoer naar een afleveradres binnen Nederland zijn voor
MY Printworks, tenzij anders is aangegeven in de opdrachtbevestiging. Het risico
van verlies of beschadiging van het drukwerk tijdens het vervoer ligt evenwel altijd
volledig bij de klant, vanaf afgifte aan de vervoerder. De klant zal de vervoerder
moeten aanspreken wegens scha-devergoeding bij verlies en beschadiging.
Afwijkende afspraken over vervoer en/of verpakking verbinden MY Printworks
alleen indien ze schriftelijk door MY Printworks werden aangegaan.

7.3 In de door MY Printworks opgegeven levertijden wordt gerekend vanaf het
moment dat de bestelling in druk is genomen volgens de statusvermelding door
MY Printworks. De levertijden die MY Printworks opgeeft zijn een indicatie; zij
houden geen zogenaamde “fatale termijn” in die leidt tot aansprakelijkheid van
MY Printworks bij overschrijding. Er geldt alleen een fatale termijn indien MY
Printworks die verplichting schriftelijk heeft aanvaard, met uitdrukkelijke
aanduiding dat het een fatale termijn is.
Overschrijding van de indicatieve levertermijn, verleent de klant geen aanspraken
wegens tekortkoming. Wordt een indicatieve levertermijn met meer dan 30 dagen
overschreden, dan kan de klant de order schriftelijke annuleren. In afwijking van
artikel 4 geldt dan dat de annulering niet tot enige kosten voor de klant kan leiden.

7.4 Kan geen aflevering plaatsvinden om redenen die bij de klant liggen, dan
wordt nog één keer zonder kosten een bezorging gedaan. De levertermijn wordt
verlengd met de vertraging die dan optreedt, ook een fatale levertermijn. Lukt het
dan weer niet om de goederen af te geven, dan zal MY Printworks de goederen
voor rekening van de klant beschikbaar houden, tot nader order, maar maximaal
30 dagen. Binnen die 30 dagen kan de klant alsnog geleverd krijgen, tegen
betaling van de kosten van opslag en (her)levering. Zijn de 30 dagen verstreken,
dan kan MY Printworks zich van de goederen ontdoen, voor rekening van de
klant.

De koopprijs wordt verschuldigd na eerste aanbieding. De koopprijs blijft
verschuldigd als MY Printworks zich van de goederen ontdoet.

ARTIKEL 8: WAARTOE DE OVEREENKOMST PRINTDEAL
BV VERPLICHT, RECLAME

8.1 MY Printworks zal het drukwerk leveren met de specificaties en
hoedanigheden zoals weergegeven in de opdracht-bevestiging, met inachtneming
van hetgeen daarover in deze algemene voorwaarden is bepaald, bijvoorbeeld
over toegelaten afwijkingen.
MY Printworks staat er alleen voor in dat het drukwerk in algemene zin geschikt is
voor het doel waarvoor het bestemd is. MY Printworks geeft geen garantie dat het
drukwerk geschikt is voor enige bijzonder doel, in het algemeen of een bijzonder
doel dat de klant voor ogen heeft. Het maakt daarbij niet uit of de klant dit
bijzondere doel aan MY Printworks heeft medegedeeld.

8.2 Afwijkingen in aantallen zijn toegestaan als de afwijking blijft binnen 10% van
het aantal volgens de opdracht. Binnen die marge wordt het meerder niet in
rekening gebracht en zal het mindere niet worden verrekend.

8.3 De klant zal binnen acht dagen na levering nagaan of het geleverde voldoet
aan de overeenkomst. Dit betreft in ieder geval: aantal, opmaak, kleurstelling en
andere uiterlijk waarneembare aspecten. Reclame van de klant op de hier
bedoelde punten dient per aangetekende brief aan MY Printworks te worden
doorgegeven, binnen de gestelde termijn. Reclame over andere aspecten dan
hiervoor bedoeld, moet de klant binnen zeven dagen na ontdekking per
aangetekende brief aan MY Printworks doorgeven.
De klant kan niet meer reclameren als drie maanden zijn verstreken na de
levering.
Bij iedere reclame moet nauwkeurig opgave worden gedaan van de klacht, onder
bijsluiting van circa 30 exemplaren van het drukwerk waarover wordt
gereclameerd. Werd inmiddels een factuur ontvangen, dan moet ook een kopie
van de factuur worden meegestuurd.
Na ontvangst van een tijdige reclame volgens de juiste procedure, zal MY
Printworks met bekwame spoed de klacht onderzoeken en contact opnemen met
de klant.

8.4 Wordt de termijn voor reclame overschreden, dan heeft MY Printworks het
recht om de klacht af te wijzen en is MY Printworks niet aansprakelijk voor de
betreffende tekortkoming.

8.5 Als MY Printworks de reclame van de klant als juist heeft aangemerkt, zal de
klant op eerste verzoek van MY Printworks het betreffende drukwerk aan MY
Printworks retourneren. De vervoerskosten zijn dan voor rekening van Printdeal
BV.Indien de klant het drukwerk ongevraagd retourneert zijn de vervoerskosten
voor rekening van de klant, ongeacht of de reclame volgens MY Printworks
terecht was of niet.

8.6 De klant kan niet reclameren over drukwerk indien het drukwerk door de klant
normaal wordt gebruikt of indien sprake is van onjuiste opslag of gebruik.

8.7 Indien de klant terecht reclameert over het drukwerk, heeft MY Printworks de
verplichting maar ook het recht om, met herstel van de tekortkoming, het
drukwerk opnieuw te leveren of het ontbrekende aanvullend te leveren. Die
(her)levering zal geschieden met bekwame spoed. De klant heeft geen aanspraak
op ontbinding of beëindiging van de overeenkomst.
Als herlevering bezwaarlijk is voor MY Printworks, kan MY Printworks kan er voor
kiezen om de opdracht te ontbinden en de koopprijs te crediteren.

ARTIKEL 9: BEPERKING VAN AANSPRAKELIJKHEID VAN
MY Printworks

9.1 De aansprakelijkheid van MY Printworks in verband met de levering van
drukwerk aan de klant – zowel de aansprakelijkheid uit overeenkomst als die
volgens de wet – is beperkt, zoals hierna aan te gegeven.

9.2 In geval van tekortkoming geldt het bepaalde in 8.7, maar heeft de klant geen
aanspraak op ontbinding of beëindiging van de overeenkomst. De klant heeft in
dat geval geen (verdere) aanspraken jegens MY Printworks.

9.3 MY Printworks is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade of
gevolgschade, van de klant of van derden. Onder indirecte schade of
gevolgschade wordt onder andere verstaan: reputatieschade, verlies aan
goodwill, omzet/winstderving.
De aansprakelijkheid van MY Printworks is altijd beperkt tot het factuurbedrag
inclusief BTW van de opdracht waarin de aansprakelijkheidstelling door de klant
of de derde haar oorzaak vindt. Betreft de (oorzaak van) aansprakelijkstelling een
deellevering, dan wordt het aansprakelijkheidsmaximum bepaald door de waarde
van dat onderdeel van de opdracht.

9.4 De beperking van aansprakelijkheid vervalt bij opzet of aan opzet grenzende
grove schuld van de leiding binnen MY Printworks, maar niet bij opzet of aan
opzet grenzende grove schuld van personeel, hulppersonen of leveranciers van
MY Printworks.

9.5 MY Printworks is niet aansprakelijk voor de aspecten van de levering
waarvoor de klant zelf de verantwoordelijkheid heeft of het risico draagt. Dit
betreft onder andere de opmaak die door de klant werd goedgekeurd zoals
bepaald in 5.3.
Printdeal BV is ook niet aansprakelijk voor aspecten die vallen binnen de
afwijkingen die toelaatbaar zijn zoals elders in deze voorwaarden bepaald.

9.6 De klant zal MY Printworks vrijwaren en schadeloosstellen, als MY Printworks
wordt aangesproken door een derde in verband met geleverd drukwerk en het
betreffende manco, in de verhouding tussen de klant en MY Printworks, niet voor
rekening of risico van MY Printworks komt maar van de klant. Het kan dan ook
gaan om overschrijding van een aansprakelijkheidsmaximum.

ARTIKEL 10: EIGENDOMSVOORBEHOUD

MY Printworks blijft eigenaar van geleverd drukwerk totdat de klant alle
verplichtingen jegens MY Printworks heeft voldaan die voortvloeien uit de
betreffende levering van drukwerk of uit overeenkomstige transacties die partijen
met elkaar hebben gedaan en zullen doen.
De klant kan het drukwerk, waarvan de eigendom door MY Printworks wordt
voorbehouden, gebruiken in de normale uitoefening van zijn bedrijf. De klant is

niet bevoegd om deze zaken te vervreemden of daarop een recht van zekerheid
te vestigen ten behoeve van derden.

ARTIKEL 11: INBREUK OP RECHTEN VAN DERDEN

De klant staat er jegens MY Printworks voor in dat de opmaak van het drukwerk,
zoals bepaald door de klant, geen inbreuk maakt op rechten van derden, in het
bijzonder het auteursrecht van derden.
De klant vergoedt MY Printworks alle schade en nadeel die MY Printworks lijdt
indien en doordat het door MY Printworks geproduceerde drukwerk inbreuk
maakt op rechten van derden.
De klant vrijwaart MY Printworks tegen aanspraken van derden op dit punt.
MY Printworks heeft het recht om kopieën te maken en te behouden van de
opmaak, ten behoeve van de uitvoering van de overeenkomst met de klant.

ARTIKEL 12: OVERMACHT

Partijen zijn niet aansprakelijk wegens tekortkoming indien er sprake is van
overmacht.
Onder overmacht wordt aan de zijde van MY Printworks in ieder geval verstaan:
oorlog, onrusten en vijandelijkheden van welke aard ook, blokkade, boycot,
natuurrampen, epidemieën, gebrek aan grondstoffen, verhindering en
onderbrekingen van transportmogelijkheden, storingen in het bedrijf, in- en uit
voor beperkingen of verboden, belemmeringen veroorzaakt door maatregelen
wetten of besluiten van internationale, nationale en regionale overheidsinstanties.
Voor zover dat van toepassing kan zijn, is ook sprake van overmacht aan de zijde
van MY Printworks indien de hiervoor bedoelde omstandigheden zich voordoen
bij hulppersonen of toeleveranciers van MY Printworks.

ARTIKEL 13: TOEPASSELIJK RECHT EN GESCHILLEN

Op de overeenkomst is Nederlands recht van toepassing. Geschillen worden ter
beslissing voorgelegd aan de rechtbank ‘s Gravenhage die bij uitsluiting bevoegd is.